Szöőr Bea

Szöőr Bea

Szöőr Bea cikkei (4)

Magyar alma. Volt, nincs?

Agrárium

Újabb gyászos adatok láttak napvilágot, ezúttal az idei magyar alma terméssel kapcsolatban, pedig az agrárágazat és a vidékpolitika kiemelt helyet foglal el a kormány kommunikációjában. „Magyarországon jelenleg mintegy 20 ezer hektáron zajlik almatermelés, amely már csak a fele a 20 évvel ezelőtti termőterületnek. Termelési potenciálunk egy jó évjáratban, még az erősen zsugorodó ültetvény terület mellett is, mintegy 500 ezer tonna lenne, melyből mintegy 120–130 ezer tonna lehetne étkezési alma, 370–380 ezer tonna pedig ipari alma (utóbbinak 80–90 %-a sűrítmény célú léalma). Az elmúlt öt év – de egyben az elmúlt 2–3 évtized – leggyengébb termését 2022-ben szüreteltük, amely 280 ezer tonna volt. Az előző évben is jócskán elmaradt a hazai almatermés a potenciálunktól: mindössze 342 ezer tonnát takarítottunk be (ebből 232 ezer tonna volt léalma, 20 ezer tonna egyéb ipari alma, 65 ezer tonna étkezési alma és 25 ezer tonna az exportált mennyiség)” – adta hírül a FruitVeB szakmaközi szövetség. Gyengén terem a magyar alma – Forrás: FruitVeB Lehet rosszabb? Lehet! A 2025. évi hazai almatermés ugyanis minden idők leggyengébbjének ígérkezik: a szakma 160 ezer tonna körül prognosztizálja azt, ami az előző év – egyébként is nagyon alacsony – termésének mindössze szűk fele. Várhatóan ebből 60–80 ezer tonna lehet az étkezési alma, egy jó évjárat termésének mindössze 55–65 %-a. Almából is behozatalra szorulunk Mivel 110–120 ezer tonnányi a hazai étkezési almafogyasztás, könnyű kiszámítani, hogy ez évben kevés alkalommal fogunk kosarunkba magyar almát tenni. A szakemberek szerint egyébként a határon belüli vásárlói igények mintegy 90 %-át kellene hazai termelésből megoldani. Mi lesz az ültetvények jövője? – Fotó: Michael & Diane Weidner / Unsplash Okok és további következmények Az elkeserítő helyzet okai – a kedvezőtlen időjárási körülmények mellett – a folyamatosan csökkenő termőterület és a korszerűtlen, rossz kondíciójú ültetvények. Mindemellett – mint az agrárium egyéb területein is – meghatározó probléma a gazdatársadalom elöregedése. Ezekre a problémákra a szaktárcának hosszú évek óta nincs megfelelő válasza, ellenben uniós forrásból 2012 és 2022 között – MVH által közzétett adatok szerint – mintegy 7 ezer milliárd forintot osztott ki támogatásként az agráriumban. Szöőr Beáta – Nyitókép: Melczer Zsolt – AI illusztráció

Már a csapból is az ólom folyik?!

Egészségügy

Az elmúlt hónap eseménydús hírei közül is kiemelkedett, hogy fertőzött a csapvíz Székesfehérváron. Mindehhez képest jóval kevesebb szó esik arról, hogy a csapvízen keresztüli ólombevitel kockázata mintegy 700 ezer főt érinthet a fővárosban és a nagyvárosokban. „És, ha nemet mond?, – Ólommérgezés!” – hangzik el akciófilmekben a jól ismert mondat. Jobban érthető az összefüggés, ha tudjuk, hogy hősünk mindeközben egy pisztolyt lóbál beszélgetőpartnere arca előtt. Az ólom az egyik legrégebben ismert nehézfém (már az ótestamentumban is említik), a felhasználási területei közé tartozik a lőszergyártás, de a radioaktív sugárzásoktól védő ruházatok gyártásánál is használják, illetve fontos alapanyaga még az akkumulátoroknak. Az ólom a periódusos rendszer legnagyobb rendszámú stabilis eleme, az ipar számára szinte nélkülözhetetlenül hasznos tulajdonságokkal rendelkezik. Ellenben rendkívül veszélyes sejtméreg! Habár jó pár évvel ezelőtt készítette el a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) a „Nyitott laboratórium” nevű országos ivóvízvizsgálatot. Annak megállapításai a mai napig irányadók – sőt, valószínűleg egyre több embert érintenek. Az Európai Uniós támogatással lebonyolított program a hazai vezetékes ivóvizek ólomszennyezettségét, illetve a határértéken felüli ólomtartalmú víznek kitett népesség számát térképezte fel. Ezen túlmenően megvizsgálták azokat a vízminőségi tényezőket is, amelyek hatással vannak az ólom oldódására. Miért volt ez indokolt? Főként azért, mert az ólom régóta ismert, súlyosan egészségkárosító anyag. Jelenléte a vízben csak laboratóriumi méréssel mutatható ki, mivel nincs jellegzetes illata, íze. A vérkeringésbe jutva nagyobb hányada kiürül, de egy része raktározódik a szervezetben. Különösen a kisgyermekek, illetve a kismamák számára rejt komoly veszélyeket az ólomszennyezett ivóvíz. A magzatok és csecsemők azért érzékenyebbek a káros egészséghatások, mert a testtömegükhöz viszonyítva a vízbevitelük nagyobb. A megnövekedő vérólomszint károsan befolyásolja a kisgyermekek központi idegrendszeri fejlődését, szellemi teljesítő képességét. Kik a veszélyeztettek? A kockázat (a jelenlegi kutatások szerint) főként az 1970 előtt felhúzott házakat és intézményeket érinti, még inkább azokat, amelyeket 1945 előtt építettek, és az ivóvízhálózatot ólomvezetékekkel oldották meg. Ezekben az épületekben a lakások belső ivóvízhálózatában még ma is jelenlévő ólomcsövek jelentik, de egyéb ólomtartalmú szerelvényekből (csaptelepek, rézötvözetek, forraszanyagok, stb.) is származhat kisebb mértékű kioldódás. Az ólom forrásai lehetnek továbbá a közműves és az épületen belüli vízhálózat összekötésére szolgáló bekötőcsö-vek is, melyek 3%-a a szolgáltatók tájékoztatása alapján még ólom anyagú. Az ólomtartalmú szerkezeti anyagokból való kioldódást – az ilyen anyagok jelenlétén kívül – számos egyéb tényező befolyásolja, mint például a csővel érintkezésbe kerülő víz összetétele, hőmérséklete vagy, hogy mennyi ideig áll a víz a vezetékben, illetve, hogy vízhálózat felújítása megtörtént-e… Érinthet ez minket is? Az idézett felmérés eredményeként elkészült egy interaktív térkép, amely alapján bárki ellenőrizheti, hogy lakóhelyén mekkora az ivóvíz ólomtartalmának kockázata. Ehhez mindössze a megyét kell kiválasztani, majd beírni a pontos címet. Budapest ivóvizének ólomszennyezettségi térképe – Forrás: efop180.antsz.hu Ha lakhelyünk szerepel a térképen, akkor pedig célszerű a víz vizsgálatát elvégeztetni egy akkreditált laboratóriummal. Az akkreditált laboratóriumok listája pedig erre a linkre kattintva található meg. Mit az, amit ne tegyünk? Mármint, ha ólommal szennyezett a vizünk. Ne forraljuk fel a vizet, ugyanis az ólomtartalma forralással nem távolítható el, ne vásároljunk meggondolatlanul víztisztító kisberendezést. Ugyanis attól, hogy egy termék rendelkezik engedéllyel, nem jelenti azt, hogy alkalmas az ólom eltávolítására. Mi az, amit tegyünk? Amennyiben az ólom forrása az épületen kívüli vízhálózatban található (például a bekötő vezeték), akkor az ivóvíz szolgáltatóhoz érdemes fordulni a problémával. Amennyiben azonban az ólomforrás az épület belső ivóvízhálózatában van, a felelősség a tulajdonosé, aki azonban nem kötelezhető az ólomforrás, ólomcsövek eltávolítására. A csőcserére évtizede nincs állami támogatás, ha pedig egy-egy lakástulajdonos veselkedik neki, az akár ronthat is a helyzeten. Ennek a legfontosabb oka, hogy az eltérő összetételű vezetékek összekötése különböző elektrokémiai folyamatok miatt az ólomcsőből való kioldódást elősegítheti. Abban a szakemberek egyetértenek, hogy a legegyszerűbb módja az ivóvízben lévő ólomkoncentráció csökkentésének, ha az érintett csapokat fogyasztás előtt 2-3 percig folyatjuk (mindeközben pedig nem gondolunk a számlára). Szakértői javaslat volt, van A Magyar Víziközmű Szövetségnek egyébként már 2019-ben volt a probléma hatékony megoldására javaslata: a lakosoknak az energetikai pályázatoknak megfelelő a településeknek pedig egy tízéves támogatási konstrukciót indíthatna. Ez a javaslat sem más ezidáig nem talált értő fülekre/forrásra. Szöőr Beáta – Nyitókép: GettyImages

Magyar alma. Volt, nincs?

Agrárium

Annak ellenére, hogy az agrárágazat és a vidékpolitika kiemelt helyet foglal el a kormány kommunikációjában, újabb gyászos adatok láttak napvilágot, ezúttal az idei almaterméssel kapcsolatban. „Magyarországon jelenleg mintegy 20 ezer hektáron zajlik almatermelés, amely már csak a fele a 20 évvel ezelőtti termőterületnek. Termelési potenciálunk egy jó évjáratban, még az erősen zsugorodó ültetvény terület mellett is, mintegy 500 ezer tonna lenne, melyből mintegy 120–130 ezer tonna lehetne étkezési alma, 370–380 ezer tonna pedig ipari alma (utóbbinak 80–90 %-a sűrítmény célú léalma). Az elmúlt öt év – de egyben az elmúlt 2–3 évtized – leggyengébb termését 2022-ben szüreteltük, amely 280 ezer tonna volt. Az előző évben is jócskán elmaradt a hazai almatermés a potenciálunktól: mindössze 342 ezer tonnát takarítottunk be (ebből 232 ezer tonna volt léalma, 20 ezer tonna egyéb ipari alma, 65 ezer tonna étkezési alma és 25 ezer tonna az exportált mennyiség)” – adta hírül a FruitVeB szakmaközi szövetség. Forrás: FruitVeB Lehet rosszabb? Lehet! A 2025. évi hazai almatermés ugyanis minden idők leggyengébbjének ígérkezik. A szakma 160 ezer tonna körül prognosztizálja azt, ami az előző év – egyébként is nagyon alacsony – termésének mindössze szűk fele. Várhatóan ebből 60–80 ezer tonna lehet az étkezési alma, egy jó évjárat termésének mindössze 55–65 %-a. Mivel 110–120 ezer tonnányi a hazai étkezési almafogyasztás, könnyű kiszámítani, hogy ez évben kevés alkalommal fogunk kosarunkba magyar almát tenni. A szakemberek szerint egyébként a határon belüli vásárlói igények mintegy 90 %-át kellene hazai termelésből megoldani. Gál Pál barabási termelõ borítja le almáját az Agrana-Juice-Magyarország Kft. vásárosnaményi almafeldolgozó üzemében, 2009. augusztus 28-án. Fotó: MTI/Balázs Attila Okok és további következmények Az elkeserítő helyzet okai – a kedvezőtlen időjárási körülmények mellett – a folyamatosan csökkenő termőterület és a korszerűtlen, rossz kondíciójú ültetvények. Mindemellett (mint az agrárium egyéb területein is) meghatározó probléma a gazdatársadalom elöregedése. Ezekre a problémákra a szaktárcának hosszú évek óta nincs megfelelő válasza. Ellenben uniós forrásból 2012 és 2022 között (MVH által közzétett adatok szerint) mintegy 7 ezer milliárd forintot osztott ki támogatásként az agráriumban. Szöőr Beáta – Nyitókép: ShutterStock

Elöregedés, tehetetlenség, kiszolgáltatottság – az idősgondozás válsága Magyarországon

Szociális

Túlzsúfolt szobák, pincében elhelyezett idős emberek, lenyúlt bankkártyák – ezúttal Hajdú-Bihar vármegyében zárt be illegálisan működő szociális otthont a NAV, de közel sem lokális problémáról van szó. Az ország számos más településén is működnek engedéllyel nem rendelkező idősotthonok. A kereslet az, amely létrehozza és fenntartja őket. Elsősorban nem a felelőtlenség és még nem is az információ hiánya miatt kerülnek az ilyen és ehhez hasonló helyekre a magukról gondoskodni már nem tudó idős emberek ma Magyarországon. Az illegálisan működő szociális otthon berendezésének egy része. – Fotó: Nemzeti Adó- és Vámhivatal Rideg tények: egy öregedő társadalom Nézzük meg hát, miről is van szó, kezdjük a rideg tényekkel. Tavaly év adatai alapján a lakosság 20,7 százaléka betöltötte a jelenleg érvényes nyugdíjkorhatárt. Igen, elöregedő társadalom vagyunk, minden hangzatos kormányzati szólam ellenére (a születésszám növelését célzó fiaskókról majd egy külön cikkben, részletesen). Mindemellett az adott korosztály számottevő része krónikus beteg. Mennyi az a számottevő? Ha a Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei adatokra pillantunk, akkor azt látjuk, hogy az ott élő 65 év felettiek közül minden második szenved krónikus betegségtől. A gazdasági mutatókkal összhangban Győr-Moson-Sopronban jelentősen jobb a helyzet: 40 százalék a tartós betegek aránya. Tartós betegséggel élő lakosok aránya Magyarország közigazgatási területei szerint, a KSH Népszámlálási adatbázis alapján. – Forrás: Pénzcentrum Az olló jócskán nyitva A nyugdíjakat vizsgálva azt látjuk, hogy míg a legmagasabb sávban több mint 60 ezren vannak (több mint félmilliós járandóság), 120.000 Ft (!) alatti járadékból közel 200.000-en próbálnak megélni: gyógyszert, élelmiszert, lakhatást fizetni. Arról se feledkezzünk meg, hogy vannak, akik számára még ez is elérhetetlen álom – ők azok, akik nyugdíjminimumban részesülnek, amelynek összege 2025-ben is 28.500 Ft. Ez legyen inkább a család és a személy felelőssége Mint számos más szociális területen, itt is jelentősen hátralépett az állam a teendőktől. Léteznek ugyan az érintett korosztály részére alap- és szakellátások, de ezek cseppek a tengerben. Még a hivatalos adatok szerint is az idősotthonokban 100 férőhelyre 45 várakozó jut, a területen dolgozók szerint pedig ennél jóval többen várják, hogy felszabaduljon egy-egy hely. Az idősotthon fenntartóját tekintve lehet magán, önkormányzati és egyházi, de minden típusnak szükséges működési engedéllyel rendelkeznie, amelyiknek nincs, azt nevezzük illegálisnak. A magán idősotthonok díja a szolgáltatások színvonalához igazított; bekerülési díj 7–15 millió, vagy akár ennél magasabb is lehet. Az önkormányzatiaknál a bekerülés összege 500 ezer és 6 millió forint között mozoghat, a havi térítési díj jellemzően 100–120 ezer forint, plusz egyéb költségek. Az egyházi intézményekben jellemzően magasabbak a térítési díjak, mint ahogy az ellátás színvonala is az. Közösek azonban a bekerülés feltételei – és a hosszú várólista. A várakozási idő hosszú, átlagosan két év, ez idő alatt a családnak kell – kellene – biztosítania valamilyen módon a családtag ellátását, akkor is, ha az idős hozzátartozó folyamatos felügyeletet igényel(ne). A szociális szféra túlterhelve Bár az alapszolgáltatások (étkeztetés, házi segítségnyújtás) minden települési önkormányzat számára kötelezően biztosítandó feladat, de a maximálisan igénybe vehető időtartam naponta négy óra. Az időbeli korlátok mellett tovább rontja az amúgy sem ragyogó helyzetet, hogy a szociális szféra dolgozói gyakorlatilag éhbérért dolgoznak. Folyamatos a fluktuáció, a külföldön keresett „cikk” a képzett magyar idősgondozó. És a család – jól vagy rosszul – megoldja… Magyarországon alapvetően a kétkeresős családmodell a jellemző, és a nők foglalkoztatási rátája 45–49 év között a legmagasabb, tehát abban az életkorban, amikor a szülők életkora, egészségi állapota kezdi megkövetelni a rendszeres segítséget, gondozást, ápolást. Bár az elmúlt évben örömmel számolt be számos felület arról, hogy a nettó átlagbér átlépte a félmillió forintot, arról jóval kevesebbet írtak, beszéltek, hogy a magyar munkavállalók több mint fele kevesebbet keresett, mint 390 ezer forint. Vagyis a munkavállalók több mint fele egészen biztos, hogy anyagilag nem engedheti meg magának, hogy otthon maradva gondozza-ápolja idős, rászoruló szüleit, amíg meg nem üresedik egy férőhely valamelyik szociális otthonban. Munkavégzés mellett ez pedig gyakorlatilag nem megvalósítható hosszú távon a legjobb szándék mellett sem. Forrás: Központi Statisztikai Hivatal Számos olyan család is van, ahol az idősotthonok 3.500–7.000 forint közötti napi díját és az egyszeri belépési hozzájárulást, amelynek összege 5–6 millió forintig terjed, a szülők nyugdíja nem fedezi – és a keresők fizetése sem. Marad tehát, amíg lehet… A telefonhívás. A látogatás (ahol nem az ország más részén vagy külföldön dolgoznak). Az említett házi segítségnyújtás, esetleg „okosórával” kiegészítve. Egy pontig Ami lehet egy hirtelen állapotromlás, egy baleset. És ilyenkor elkezdődik az elhelyezési kényszer, amelyet az illegális idősotthonok kihasználnak. Mert a magát ellátni képtelen idősnek valahol lenni kell… Valamelyest a piaci ár alá menve, rövid határidővel kínálnak „megfelelő” ellátást. Rendszerint az ország távoli részén vagy külföldön élő hozzátartozóknak kedvezőbb képet mutatva az elhelyezés körülményeiről. Az, hogy nincs tanúsítvány, engedély a falon, számla – ebben a helyzetben és abban a morálban, amelyben az ország él – nem akadály. Nem kérdés: gazemberek. De nem ők hozták létre a helyzetet Gazemberek, akik visszaélnek a rászorultak helyzetével. De ne feledjük: ők azzal a helyzettel élnek, amelyet megteremtett a hatalom. Az a hatalom, amely irdatlan pénzt költ arra, hogy hirdesse, neki a család az első. Szöőr Beáta – Nyitókép: Getty Images