Billog, ahol a szendvics is kiáll valaki mellett

Szerző:
SzóMia
Életmód
2025.08.23. 22:52

„Sztorit is adunk a burgerhez” – Interjú Szilágyi Lászlóval, a Billog marketingesével, egyik tulajdonosával, alapítótagjával.

MentőBurger, PrideBurger, PalyaBurger – a Billog nem csak főz, állást is foglal. Miközben mások rettegnek a megosztó témáktól, ők egy-egy jól megsütött hamburgerrel fejezik ki a szolidaritásukat tanárokkal, rendőrökkel, menekültekkel vagy épp melegekkel szemben. A Billog nem politikai szereplő, mégis nagyon is közéleti. Interjúnkban szó esik trollkodásról, határátlépésről, étellel való segítségnyújtásról és arról is, miért nem baj, ha a sör is meleg.

Billog
Kiállunk Laponyi Zsolt rendőr őrmester mellett, aki igazi hétköznapi hősként képviselte eddig is a rendőrséget és szeretett hivatását. – Fotó: Billog Facebook

ÍgyÉlünk: Jelen állás szerint Ti vagytok a budapesti burger-szféra „trollmesterei”. Honnan jönnek ezek az ötletek? Mennyire spontán, és mennyire tudatos ez a gerilla attitűd?

Szilágyi László. : Megtisztelő a trollmester megnevezés, de azért mi küzdünk még a burgermester címért is! Igazából nem trollkodni akarunk, inkább egy görbe tükröt mutatni a magunk módján, sok cheddarsajttal, billogszósszal. Eleinte nem volt ennyire tudatos ez az online marketingtevékenységünk, csak segíteni akartunk. Még 2021-ben volt az első ilyen ügy, amikor feljelentették a mentősöket, akik megálltak útközben burgerezni egyet. Ekkor hoztuk létre a MentőBurgert, amivel kiálltunk a mentősök mellett. Azóta ők soron kívül, extra kedvezménnyel, ingyen kávéval tudnak étkezni a billogban. Ennek nagyon jó társadalmi reflekciója volt és azóta, ha valakit bántanak jön a burger és a Billog segít. Alapvetően ez egy társadalmi szerepvállalás a részünkről, ami itthon tényleg szokatlan egy kis burgerezőtől, eddig ez a nagy cégek PR tevékenységében jelent meg néha.

Ezzel párhuzamosan a social mediában azt vettük észre, hogy elszabadult a pokol és rengeteg gyűlölet, gonoszság van az emberek kommunikációjában. Lehet, hogy éhesek? Olyankor az ember ingerültebb. 😊 Az éttermeinkben csillapítjuk az éhséget, az online térben meg az empátia, és a humor segítségével igyekszünk egy ilyen szociális étvágyat is csillapítani.

ÍgyÉlünk:  Volt olyan posztotok, ami előtt ti is azt gondoltátok: „na jó, ez most kicsit durva lesz”? Hol húzzátok meg a határt a humor és a provokáció között?

SZL. : Van néhány szabályom, amire figyelek, ezek a saját határvonalaim. Nem viccelődök például a halállal. Sőt, ha valaki kommentben más halálát kívánja, teljesen mindegy ki az illető, azt a kommentet azonnal törlöm. Mármint mindegy, hogy akinek a halálát kívánják az ki csoda, akkor is törlöm a kommentet, ha a „halálraítélt” egyébként nem szimpatikus! Igyekszem nem bántani senkit, bár az iróniával ez azért vékony jég, de direktben mégsem támadunk, elsősorban védeni és segíteni szeretnénk.
Ami talán félreérthető és lehet nem vagyok elég ügyes benne, de igyekszem a pártpolitikát is elkerülni. Ritkán ajánlok burgert politikusoknak, nem állunk ki direktben pártok mellett vagy velük szemben. Bár éppen a héten Karácsony Gergely főpolgármester volt a vendégünk, de nem is tudom hirtelen Ő melyik párt színeiben van, nem ez a fontos.

Viszont a legtöbb közéleti kérdés, amiben a magunk módján állást foglalunk, a politikai szereplőket is érdekli és ők is hozzányúlnak a témához. Nem véletlen, hogy vannak tüntetések, ahol kifejezetten kérik a szervezők, hogy pártpolitikai táblák, szimbólumok ne jelenjenek meg. Én is erre törekszem, mert nem egy párt mellet vagy ellen akarunk „burgert sütni”, hanem ügyek mellett kiállni. Ez egy nehéz egyensúly, amire figyelek, de a tartalmaink azért elsősorban áthallásosak, nem direktek, így igazából az olvasó dönti el, hogy mennyire éli meg az adott posztunkat kritikusnak.

Billog
„Jutalomburgert adunk a becsületes megtalálónak! Az éj leple alatt elveszett egy MiG-29-es vadászgép lokátoralkatrész, az N019 RADAR.” – Fotó: Billog Facebook

ÍgyÉlünk: A politikai utalásoknál mennyire cél, hogy véleményt is formáljatok, vagy inkább csak rácsatlakoztok az aktuális hangulatra?

SZL. : Nem politikai utalásokat teszünk, hanem közéleti, társadalmi kérdésekben foglalunk állást és meghívunk valakit egy burgerre, ha kiállunk mellette. Ezek az emberek jellemzően nem politikai szereplők, hanem olyan civilek, akiket sokszor a hatalom vesz célpontjába, saját politikai céljai érdekében. Így született például a PalyaBurger, az első kirúgott tanár, Palya tanár úr elbocsájtása után. De mi itt a pedagógus, az ember mellett álltunk ki, mert megszégyenítették és mi felé jeleztük szolidaritásunkat, olyan módon, ahogy mi tudtuk ezt kifejezni, meghívtuk egy burgerre. 

Billog
„a MÁV-val érkező vendégeink miatt a billog burger bar meghosszabbította nyitvatartását!” – Fotó: Billog Facebook

ÍgyÉlünk: Tapasztaltatok már olyan visszajelzést, hogy „ez most betalált, de lehet, hogy túl messzire mentetek”? Vagy épp ellenkezőleg: volt, hogy meglepően pozitívan reagált a közönség egy merész húzásra?

SZL. : Igen, szinte minden alkalommal… Most aktuálisan a Pride melletti kiállásunk egy ilyen téma volt. Még Billogon belül is okozott azért egy kis bizonytalanságot. Nem az, hogy kiállunk-e a Pride mellett, abban egyetértettünk, de az, hogy kitelepülünk és vállaljuk a kockázatát a büntetésnek vagy egyéb retorziónak az azért benne volt, sőt talán még mindig benne van a pakliban. De végül kimentünk és nagyon büszke is vagyok rá, hogy az egyetlen foodtruck, az egyetlen vendéglátóegység mi voltunk, mások nem mertek eljönni. Pedig korábban nagy multik hangosan hirdették a szolidaritásukat, nagy reklámkampányokban, hogy kiállnak az egyenlőség mellett. Aztán amint a politika, a hatalom beleszólt, már nem merték felvállalni. Na, akkor gurult be a Billog foodtruck a képbe, ha senki nem mer kiállni, akkor megcsináljuk a PrideBurgert! A Billog senkit nem hagyott éhesen és behirdettük, a „még a sör is meleg lesz” kampányunkat!

Összességében ez a kampányunk rengeteg szeretetet és boldogságot okozott, de olyan durva melegellenes lobbihadjárat indult el a kormányzat részéről, amit mi máig nem is értünk, hogy mi szükség volt rá. Biztos volt pár olyan vendégünk, akire hatást gyakoroltak és mindenki ellenség lett, nem csak a melegek, de azok is, akik megvédik őket. Ezt nagyon sajnáljuk, mert szerintünk senkit nem kellene bántani és kirekeszteni. 

ÍgyÉlünk: Szerinted miért működik ennyire a Billog stílusa? A burger önmagában már nem adja el magát, hogy ma már sztorit is kell enni/adni hozzá?

SZL. : Marketingesként fontosnak tartom a sztorit, az érzést, amit egy termék, szolgáltatás képvisel. Ez különösen fontos az online térben. Az éttermeinkben csak nagyon óvatosan jellennek meg ezek az üzeneteink, ott az ételekre helyezzük a hangsúlyt. A social media más terep, nem akarunk mindennap egy burger fotóval egy lenni a sokszáz burgeres poszt közül, mi a társadalmi kiállásunkkal fűszerezzük a posztjainkat. Egyelőre ezzel elég jól tudjuk magunkat pozícionálni, de ez nem egy könnyű terep és bizony rejt magában kockázatot. Valaki egyszer azt mondta, legyetek bátorak! Mi ehhez tartjuk magunkat.

Billog
Fiat 500 nyereményjáték-paródia Billog módra – Fotó: Billog Facebook

ÍgyÉlünk:  Melyik volt az a poszt vagy kampány, ami után robbantak a social media felületeitek? Mesélsz róla?

SZL. : A Palya tanárúrról elnevezett burger nagyon népszerű volt, főleg miután valaki feljelentett a fogyasztóvédelem oldalán, hogy ő miért nem kap ingyen burgert, miért csak a kirúgott tanárok. Emlékszem aznap 3x voltunk az index címlapján és a legismertebb reggeli rádióműsorokban is rólunk beszéltek.

Ami még kiugró sajtónyilvánosságot kapott az akkor volt, amikor kitört az Ukrán-Orosz háború, amit akkor csak katonai hadműveletnek hívott az orosz és az magyar kormány, akkor a billog foodtruckkal mi elindultunk az ukrán határra ingyen ételt osztani a menekülteknek. Bár nem akartuk ezt nagy dobra verni, mégis nagy visszhangja lett.

Persze van sok viccesebb posztunk, ami napi közéleti helyzetekre reagál és nagyon durva megtekintéseket is képes organikusan elérni, de ez csak játék. Nekünk az a fontos, ahol tényleg segíteni tudunk. Nagyon büszke vagyok például a Laponyi Burgerre, ahol a rendőr őrmester mellett álltunk ki, amikor jogtalanul keverték pártpolitikai reklámba az arcát. Amikor kérte az illetékes államtitkártól az arcképe törlését, még őt vonták felelősségre és elzárták a közszerepléstől. Ezek után a Jövő Hősei programban több mint 1 millió forintot gyűjtöttünk össze közösen a vendégeinkkel és vettünk belőle játékokat az óvodának, ahova nem engedték el bemutatót tartani és a Bethesda gyerekkórházban gyógyuló gyerekeknek. Ezek az igazi hozzáadott értékei a billognak!

ÍgyÉlünk: A leégett lángosozó támogatása nagyon szép gesztus. Történt valami konkrét előrelépés azóta az ügyben?

SZL : Igen, elindítottuk a Főnix Burgert és a vevőinkkel közösen elkezdtünk adományt gyűjteni a büfé tulajának, aki még mindig kötözésre jár, mert megégett a keze, amikor próbálta a leégett strandbüféjét oltani. Nem ismerem személyesen, a hírekben figyeltem fel rá, hogy egy büfé kigyulladt és pár perc alatt leégett a Velencei tó egyik strandján. Másnap felkutattam a tulajt és felajánlottam a támogatásunkat. Ha tudja folytatni a büfét és engedi az egészsége, akkor segíteni fogjuk az újrakezdést, bízunk benne, hogy sikerül a hamvaiból, főnixként újjászületnie. Valaki azt kérdezte tőlem, hogy miért segítünk egy idegen, ráadásul konkurens vállalkozásnak? Azért, mert abban bízom, ha mindannyian így gondolkoznánk, akkor egy jobb világban élhetnénk. Lehet, hogy versenytársak vagyunk és a piacon versenyzünk árakkal, marketinggel, de amikor bajba kerül a másik, akkor meg segítsük egymást, hiszen elsősorban emberek vagyunk.

SzóMia – Nyitókép: Billog Facebook

Azt gondolom…

Közélet

Kultúra

Szociális

Gazdaság

Jog