Közélet

Torkonszúrt főváros

Közélet

Nem vitás, hogy Tarlós 2019-es bukását követően, a FIDESZ-KDNP, Budapest tönkretételén ügyködik. A 2024-es önkormányzati választást követően, viszont szintet ugrott a fővárosban élők elleni kormányzati fellépés. Sőt, a FIDESZ-KDNP már a TISZA Pártot is felelőssé akarja tenni azért a helyzetért, amit egyébként a kormány alakított ki. Előzmény: 2019 Karácsony Gergelyt, 2019-ben 50,86%-os eredménnyel főpolgármesterré választották a budapestiek. Kicsivel több, mint 6%-al előzte meg a FIDESZ-KDNP színeiben indult, és akkor éppen regnáló Tarlós Istvánt. A Fővárosi Közgyűlésben is többségbe került az akkori ellenzék. 2024-ben tartott, Európai Parlament képviselők, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők választását, hat hónappal megelőzően a FIDESZ-KDNP nem volt rest a választási törvényt módosítani. Gyakorlatilag a választási törvény módosításával visszaállították a listás szavazást Budapesten. Egyébiránt azt állították vissza, amit a FIDESZ-KDNP törölt el a 2014-es önkormányzati választásokat megelőzően. Ennek okai egyértelműek voltak. A FIDESZ-KDNP 2014-ben meg akarta tartani, 2024-ben viszont már vissza akarta szerezni Budapest felett az irányítást. Ne felejtsük el, hogy az utóbbi módosító javaslatot a Mi Hazánk Mozgalom nyújtotta be, melyet a FIDESZ-KDNP „bátor harcosai” simán megszavaztak. Megjelent a TISZA A FIDESZ-KDNP országgyűlési frakciója bármenyire is rutinos - mivel többen közülük még az MSZMP-t is megjárták - mégsem „látták jönni” a TISZA Pártot. A TISZA négy fővárosi kerületben állított polgármester jelöltet, így listán is tudtak indulni. A TISZA Pártból senki sem ült polgármesteri székbe, viszont 10 mandátumot szerzett a Fővárosi Közgyűlésben. A 2024-es főpolgármester választás - „hála” a FIDESZ-KDNP-nek - tragikomikusra sikeredett. Szentkirályi Alexandra a FIDESZ-KDNP főpolgármester jelöltje először tagadta a visszalépéséről szóló híreket, majd a FIDESZ-KDNP látva azt, hogy versenybe hagyásával nagy lebőgés lesz, vissza is léptették. Szentkirályi a fővárosi listán azért továbbra is listavezetőként szerepelt, és a visszalépését követően, az LMP-vel a háta mögött induló Vitézy Dávid főpolgármester jelölt támogatására buzdította a FIDESZ híveit. A főpolgármesteri szavazatok újraszámlálási mizériája után, 2024. október 1. napjától a TISZA Párt, a 33 fős közgyűlésben 10 helyet foglal el, Karácsony Gergelyt pedig főpolgármesteri székben hagyták a választók. Elvonások Budapesttől rengeteg forrást von/vont el a kormány. Gyakorlatilag folyamatosan, évről, évre emelte a szolidaritási hozzájárulás mértékét. 2017-ben, még a FIDESZ-KDNP által uralt Budapest egyedi törvényi mentesítéssel megúszta a sarcolást. Persze ez már akkor is a jogállamiság megcsúfolása volt, mivel kizártnak tekinthető, hogy szakmai alapon és nem politikai alapon történt meg ez a döntés. Viszont a következő években jelentős elvonást volt kénytelen elviselni a főváros: 2018-ban 5 milliárd Ft-ot, 2019-ben 10 milliárd Ft-ot, 2020-ban 21,77 milliárd Ft-ot, 2021-ben 35,35 milliárd Ft-ot, 2022-ben 35,67 milliárd Ft-ot, 2023-ban 57,8 milliárd Ft-ot, 2024-ben 75,5 milliárd Ft, -ot 2025-ben 89 milliárd Ft-ot. Az adatok az ÁSZ, 2025. szeptember 17-én, dr. Windisch László által aláírt jelentésében szerepelnek: Forrás: A Fővárosi Önkormányzat 2019-2024. évi költségvetési beszámolói és a 2025. évi költségvetési rendelet alapján ÁSZ saját szerkesztés Alkotmánybíróság Orbán és „bátor harcosai” által gondosan kiválasztott alkotmánybírák (pl.: dr. Handó Tünde, Dr. Lomnici Zoltán, stb.), 2024-ben, többek között, simán félredobták azt, hogy Budapest már nettó befizetője az államkasszának. Azaz, a főváros az állami feladatok ellátására kapott állami támogatások összegénél jóval többet fizet be. A határozatot megelőzően persze több (3383/2018. (XII. 14.) AB határozat, 3028/2020. (II. 10.) AB végzés) Alkotmánybírósági döntés is született, viszont mindegyik egy irányba, azaz a FIDESZ-KDNP-s kormány felé hajlott (megjegyzés: 2018-ban Dr. Sulyok Tamás, jelenlegi köztársasági elnök volt az Alkotmánybíróság elnöke, 2025. június 11-én, Orbán Viktor és társai erre a pozícióra, dr. Polt Pétert választották meg). Ezek után kérdéses, hogy az Alkotmánybíróság, az Alaptörvény védelmének vagy pedig Orbán Viktor védelmének a legfőbb szerve-e? Ki a hibás? A kormány és a propagandistái le tudtak süllyedni arra a szintre, hogy a 2024. októbertől a Fővárosi Közgyűlésben helyet foglaló TISZA képviselőit is felelőssé teszik Budapest forráshiányos állapotáért. Persze nyilvánvaló és látható, hogy Budapest forráshiányos állapotát nem a TISZA Párt, nem is a fővárosban élő emberek okozták, hanem a kormány gerinctelensége és alkalmatlansága. A kormány mindemellett, szokás szerint megmentőként akarja magát feltüntetni. 2025. november 27-én a Magyar Közlöny 141. számában megjelent az 1505/2025. (XI. 27.) kormányhatározat. A kormányhatározatban kijelentették, hogy a kormány elkötelezett, hogy a közszolgáltatások és a fővárosi tömegközlekedés zavartalanul működjenek és kész minden segítséget megadni, hogy az érintett dolgozók minden körülmények között megkapják munkabérüket, ha a főváros nem tudná kifizetni. A képlet viszont egyszerű! A kormánynak nem kell, vagy legalábbis nem ilyen mértékben elvenni a forrásokat, és akkor nem kell hősködnie sem! Lefordítva: nem kell torkon szúrni, majd a torkon szúrtnak a pénzéből a műtétet állni! dr. Gaál Lóránt - Nyitókép: Melczer Zsolt - AI illusztráció

Ismét megsarcolja a kormány az önkormányzatokat

Közélet

November 11-én jelent meg a Nemzetgazdasági Minisztériumot vezető Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter által jegyzett rendelet, amely helyi iparűzési adóbevétel többlete alapján, 2025. november hónapban teljesítendő fizetési kötelezettség összegéről rendelkezik. A jogszabály a mellékletében hosszan sorolja fel a településeket és azok befizetési kötelezettségét. Ezzel az intézkedéssel a kormány egy újabb lépést tett az önkormányzatok szándékos kivéreztetéséhez vezető úton. Óriási bajban van a költségvetés, ha már a kis településektől is befizetéseket vár a kormány. Lásd a táblázatban még Göncruszkától is elvár 81.629-Ft-ot befizetést a kormány. Felsorolok néhány kistelepülést és a HIPA – helyi iparűzési adó terhére elvárt befizetés összegét. vármegye település lakosság (fő) elvárt befizetés (Ft) Veszprém Csetény 1.767 9.547.017- Baranya Nagynyárád 607 3.534.279- Békés Dombegyház 1.546 1.960.108- Borsod-Abaúj-Zemplén Göncruszka 653 81.629- Óriási bajban van a költségvetés, ha már a kis településektől is befizetéseket vár a kormány. Például a 653 lelkes Göncruszkától is elvár 81629 forintot. A kivéreztetés előzménye A rendszerváltást követően az önkormányzati törvény elfogadásakor a személyi jövedelemadó teljes összegét átengedték a helyhatóságoknak (önkormányzatoknak). Ez az állapot mindössze egyetlen évig tartott, mivel már 1991-ben felére csökkentették az arányt, majd még szintén az Antall-kormány 30 százalékra csökkentette vissza a helyben, szabadon felhasználható részt. A gyönyörűen felújított csetényi Holitscher-kastély – Fotó: Antal-Varga Vilma Tovább olvadó helyi pénzek A Horn-kabinet idején alakult ki az a rendszer, hogy az átengedett összegek egy részét a kormány már „pántlikázta”, vagyis megszabta, mire lehet fordítani. Igaz, a szabadon felhasználható rész még így is 20 százalék maradt a ciklus végére (1995-ben még 29 volt), amit az első Orbán-kabinet egy huszárvágással negyedére vitt le (4,25%). Medgyessy Péter kormánya ezt emelte tízre, majd 2007-ben alakult ki a máig érvényes 8 százalékos arány. A láthatatlan kezek kivesznek a közösből – Frantisek Krejci / Pixabay A végső döfés Az Orbán-kormány az önkormányzatok önállóságát, függetlenségét már régóta rombolja, főleg az ellenzékben lévő önkormányzatokat. Az SZJA önkormányzatokat megillető maradék 8%-át is elvonta 2012-től. Az első Orbán-kormány idején (1998 – 2002) elvonta a településektől gépjármű adó (akkor még súly adó) 60%-át. Később 2021-től a covid idején a gépjármű adó maradék 40%-át is. Az utolsó csepp a pohárba 2025-ben Orbán bevezette a települések a szolidaritási adóját, amit egyre több – sok kistelepülésnek is – be kell fizetni. Pedig a települések azért kaptak bevételi forrást, hogy az önkormányzati törvényben meghatározott feladatait ellássák. Ilyen például a helyi közszolgáltatások biztosítása, az ivóvíz, szennyvízelvezetés és hulladékkezelés. * Gondoskodnak a köztemetőkről és a halotthamvasztókról. * Közvilágítás fenntartása. * Feladatuk a közterületek tisztántartása és a lomtalanítási akciók megszervezése. * Önállóan igazgatnak és saját költségvetésükből gazdálkodnak. * Rendeleteket alkotnak és határozatokat hoznak a helyi közügyek szabályozására. * Elfogadják a helyi költségvetést és felügyelik annak teljesülését. * Gondoskodnak a bölcsődei, óvodai ellátási és szociális alapellátásokról. * Támogatják a helyi közösségi életet…..stb. Egy utolsó kérdés. Hogyan tudja ellátni az önkormányzat a törvény által előírt feladatait, ha a kormány elvonja, sőt megfosztja a bevételeitől? Nótárius – Nyitókép: Melczer Zsolt – AI illusztráció

Egy vádemelés híre

Közélet

Iványi Gábor lelkész, a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) alapítója és vezetője Ukrajnába utazott, hogy az e célra adományozott segélyeket személyesen tudja eljuttatni Kijev környékére. „Nem maradhatunk csendben ebben a szégyenteljes mérgező légkörben. Kikérjük magunknak, hogy háborúpártinak nevezzenek bennünket éppen azok, akik nemtelen szellemi gerillaharcot folytatnak Oroszország mellett az Európai Unióval és hazánk bel- és külpolitikai érdekeivel szemben” – nyilatkozta Iványi a Népszavának. Vádemelés egy botrányos ügyben Iványi Gábor 74 éves. Az egész életét – az Egyházán keresztül is – annak szentelte, hogy felkarolja azokat társadalmi kirekesztetteket, akik nem számíthatnak az állam segítségére. Hajléktalanok gondozásával, szegénységben élő, hátrányos helyzetű családok megsegítésével, hátrányos helyzetű gyerekek óvodai és iskolai nevelésével foglalkoznak sok más mellett az intézményei. Oltalom Kórházat, Családok Átmeneti Otthonát üzemeltetnek, speciális hajléktalanellátással foglalkoznak, Wesley Jánosról elnevezett számtalan intézményük működik/működött országosan, az óvodától a középiskoláig. Idősotthonokban gondoskodnak a szépkorú, elesett, gondoskodásra, gondozásra szoruló embertársainkról. De mi történt ezzel az egyedülálló intézményrendszerrel? A regnáló hatalom bírálata okán már több, mint egy évtizede küzd a megmaradásáért a MET. Dr. Olasz József tízgyermekes apa, az Oltalom Kórház vezetője, főorvosa – Fotó: jozsefvarosujsag.hu A vád lényege és a bűncselekmény körülményei „A 2011-es egyházi törvény következtében nemcsak korábbi egyházi státuszunkat, de a tevékenységeinkért törvényesen járó normatív támogatások nagyrészét is elvesztettük. Akkor fordultunk először a Strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához, amely 2014-ben és 2016-ban kártérítésre, és a státusz visszaállítására kötelezte a magyar államot, de a státusz rendezését nem hajtották végre. Ez sodorta adósságba az intézményeket, aminek következtében ma már nem jut el állami támogatás a számláinkra, mert a NAV inkasszálja adósságtörlesztés, késedelmi kamat és egyéb büntetések címén. Jelenleg kizárólag civil adományokból tartjuk fenn szociális és oktatási intézményeinket.” A kormány egyre aljasabb tettei Iványi Intézményrendszere ellen felháborítja a társadalom nagy részét, köztük politikusokat is. Tanévkezdés előtti iskolabezárásokról, ősz végén ellehetetlenített hajléktalan szállókról döntött a kormány az utóbbi időkben, amellyel több száz ember, több száz gyermek sorsát pecsételte meg. Az igazságszolgáltatás próbája A legfrissebb lépés, hogy Iványi Gábor ellen csoportosan elkövetett hivatalos személy elleni erőszak elkövetése miatt vádat emelt az ügyészség – miután az állami támogatásokat teljesen megvonták az intézményektől – „A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Bűnügyi Főigazgatósága előtt különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás bűntette miatt folytatott büntetőeljárásban (alapügy) a nyomozó hatóság tagjai 2022 februárjában egy egyesület központjaként működő Dankó utcai ingatlanban kutatást és lefoglalást végeztek.” Egy egyesület központjaként működő Dankó utcai ingatlanban házkutatást tartottak, és lefoglalást végeztek – Fotó: Nagy Dániel – jozsefvarosujsag.hu A 2022-es ügy során nem volt egyedül Iványi Gábor, amikor rajtaütés-szerűen meglepték őt a pénzügyőrök. „A vádirat szerint Iványi Gábor felhívására a jelenlévők elkezdték őt tolni a helyszínt biztosító pénzügyőrök felé, hogy a sorfalat Iványi Gábor testével áttörjék. Ezen erőszakos magatartás jogszerű eljárásukban akadályozta a pénzügyőröket, de a kutatást nem tudta meghiúsítani – írja az ügyészség.” A MET vezető lelkésze azt nyilatkozta, hogy számított erre a vádemelésre. Sejtette, hogy amennyiben a hatalomnak érdekében áll, még a 2026-os választásokat megelőzően meg fogja tenni ezt a lépést. A konkrét hír Iványit épp Bucsán, az ukrajnai útján érte utol. A bucsai mészárlás 2022 márciusában történt meg, ami kegyetlen támadás volt az orosz katonák részéről ukrán civilekkel szemben. “Úgy tűnt, a legtöbb áldozat mindennapi teendőit végezte a gyilkosságok idején, többek is bevásárlószatyrokat cipeltek.” Az orosz-ukrán háború egyik legmegrázóbb mészárlásáról már külön oldal is található az interneten. A lelkész ellátogatott a bucsai emlékhelyre, épp itt értesült a vádemelésről. A lelkész a MET internetes oldalán és –posztban is köszönetet mondott mindazoknak, akik mellette állnak, támogatják. „Drága Barátaim, Többen velem voltatok, amikor ki a létrán, ki a lépcsőn behatoltunk központi épületünkbe, a NAV szemszögéből hívatlan lábalattvalók, így lettünk „csoportosak”. Számomra felemelő volt ez akkor is, és most is az, amikor többen közületek aláírásukkal erősítik meg, hogy nem értenek egyet a főkolompos (én) és társaim bebörtönzésével. Szeretném elmondani nektek, hogy akkor is, ha végül ott végzem, ahol a bíráimat mozgósítók helye lenne, akkor is nagy dolog életemben ez az időszak, méltó utolsó szakasza annak. Nagyon hálásan köszönöm a szereteteteket. Tudnotok kell, hogy örökre a lekötelezettetek vagyok, büszke rátok, és készen bármire értetek. Sok-sok szeretettel, öleléssel, Iványi Gábor Bucsa, 2025. november 5.” „Tégy meg minden jót, ami tőled telik, Amilyen eszközzel csak tudod, Amilyen módon csak tudod, Ahol csak tudod, Akivel csak tudod, Ameddig tudod.” John Wesley – Iványi Gábor hite szerint. Menyhárt Tamara – Nyitókép: Iványi Gábor – Fotó: Facebook

Etikai kódex a propaganda árnyékában?

Közélet

Magyar Péter Facebook-oldalán bejelentette, hogy egy 12 pontból álló etikai kódex aláírását várja el a pártvezetők részéről. A javaslatának célja, hogy a választási csalásoknak és a félrevezetésnek egyszer és mindenkorra véget lehessen vetni. Ilyen dokumentumra egy jogállami keretek között működő országban nem is lenne szükség, de azt hinni, hogy a Fidesz–KDNP ebbe belemegy, jószándékú, de naiv elgondolás! Hogyan jutottunk idáig? Gyakorlatilag nem nehéz megállapítani, hogy – az egyszerűség kedvéért nevezzük így – a régi politikai pártok (elsősorban az MSZP, a Fidesz, majd az MSZP-ből kiváltak által megalapított DK) közösen alakították ki ezt a féle, egymást propaganda módszerekkel lejáratni igyekvő kommunikációs rendszert. A társadalmat ők osztották meg; ők voltak azok, akik a másik oldalt minden erejükkel „démonizálni” igyekeztek. Az is igaz, hogy ezt a fajta, mindent elsöprő, féligazságokon sem alapuló, a másik felet akár emberi mivoltát is tagadni vagy azt megalázni igyekvő kommunikáció ilyen magas szintre fejlesztése a Fidesz–KDNP pártszövetségnek köszönhető. Elég csak a kezdetekre visszagondolni, azaz Kövér László köteles beszédére és Gyurcsány öszödi beszédére. Az a megállapítás, hogy a Fidesz emelte a lejáratást a leggusztustalanabb szintre, az nem vitás. Jegyezzük meg gyorsan Vonát, akit a törökországi Szürke Farkasok nevű iszlamista szervezettel mostak össze, vagy éppen melegként próbáltak beállítani. A 2022. évi országgyűlési választás előtt Márki-Zay Péter (aki egyébként jelenleg is Hódmezővásárhely polgármestere) elleni gusztustalan lejárató kampány folyt, úgy, hogy Márki-Zay feleségét is le akarták járatni, amikor azt sugallták, hogy a feleség tulajdonképpen gyerekek haláláért felelős. Persze ezer és egy esetet lehetne felsorolni a Fidesz–KDNP és kiszolgálóik által elkövetett aljas, lejárató, minden alapot nélkülöző, hazug állításaikról (pl. „Zsolti bácsi” miatt kiemelést érdemel Jámbor András elleni hazug pedofil vád). Rosszabb lett a helyzet? Nem nehéz megállapítani, hogy igen! Elég csak arra gondolni, mit művelnek Magyar Péterrel, a legerősebb ellenzéki párt, a TISZA elnökével szemben. Magyar Pétert a Fidesz és propagandája karaktergyilkos módszerekkel igyekszik ellehetetleníteni. Magyar Pétert igyekeztek nőverőként, instabil emberként bemutatni, majd „összegyurcsányozni”, vagy éppen olyan személynek beállítani, aki hazaáruló. Persze be akarták állítani migránspárti, háborúpárti, illetve Manfred Weber (az Európai Néppárt képviselőcsoportjának vezetője) utasításait végrehajtó embernek is. Nyilván ezek badarságok, és semmi mást nem szolgálnak, csak és kizárólag azt, hogy félretájékoztassák a társadalmat, és a hatalom megtartása érdekében befolyásolják a választásokat. Az, hogy egyes politikai szereplőket ilyen aljas módon megpróbálnak lejáratni, nem elfogadható. De kiváltképpen elítélendő, amikor az ország felét (több mint felét?) a miniszterelnök a nemzeti ünnepünkön lepoloskázza! A Loupe Színházi Társulás tagjának népszavazási kezdeményezése Biztos sokan emlékeznek még arra, hogy a Loupe Színházi Társulás oszlopos és közkedvelt tagja, Lengyel Tamás országos népszavazási kezdeményezést nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz. Vasárnap este zsúfolásig megtelt a Hősök tere, ahol a Loupe Színházi Társulat több tízezres tömeg előtt emelt hangot a közterületeken elhelyezett gyűlöletkeltő politikai plakátok ellen – Fotó: Melczer Zsolt A népszavazásra irányuló kérdés így szólt: „Egyetért-e Ön azzal, hogy az Országgyűlés törvényben tiltsa meg a félrevezetésre, félelemkeltésre, indulatkeltésre, vagy gyűlöletkeltésre alkalmas, közpénzből finanszírozott hirdetések megjelenítését?” A kérdés hitelesítését az NVB megtagadta. Az NVB határozata szerint a kérdés tiltott tárgykörbe ütközik, és egyébként sem felel meg az egyértelműség követelményének. Érdekes, hogy az NVB szerint a kérdés a szükségesnél nagyobb mértékben kívánja korlátozni a pártok véleménynyilvánítási jogát. Az NVB kijelentette azt is, hogy a kérdés az Alaptörvény burkolt módosítására is irányul, valamint a közösséget megillető tájékozódáshoz való jog sérelmét idézné elő a hitelesítés. Tulajdonképpen az NVB kimondta, hogy lehet plakáton hazudni, félretájékoztatni, félelmet kelteni, mert ez a párt véleménye. Etikai kódex – a remény? Magyar Péter nem tárgyalási alapnak tekinti az etikai kódexre vonatkozó felhívását, hanem aláírást kér a választások tisztaságának megóvása érdekében. Magyar Péter beszédet mond 2025. október 23-án a Hősök terén – Fotó: Melczer Zsolt Kevés rá az esély, hogy aláírják a pártok, pedig kellene, hogy legyen egy minimum! A Fidesz–KDNP az érdekének megfelelően rengeteg pénzt használ fel egy-egy lejárató kampányra. Hogy erre honnan van meg a forrás? Mindenki sejti, de senki sem tudja. Gyakorlatilag a kormánynak és kiszolgálóinak az az érdeke, hogy az embereket félretájékoztassák, a hatalmat megtartsák. Erre példa az RTL 2025. október 30-án lehozott anyaga, amely szerint „sehol sem találni a 300 millió forint közpénzt bezsákoló Mesterséges Intelligencia Kutatóintézetet, amely hiteltelenítené Magyar Péterék tömegét”. Gondoljunk bele, mi lenne akkor, ha a választópolgárok mindegyikéhez eljutna Orbán és Hatvanpuszta esete. A TISZA adócsökkentési vagy a nyugdíjasok részére, az orbáni ígéreteknél jóval nagyobb mértékű juttatásra vonatkozó terve! Egyértelmű, hogy tiszták lennének a választások, megszűnne az orbáni rezsim korlátok nélküli hatalma, és véget érne az ország gátlástalan kifosztása. Mi a megoldás? A jogállam helyreállítása! Ahol az emberek egy párt véleménynyilvánítási jogával szemben dönthetnek arról, hogy elegük van az olyan plakátokból, a Mesterséges Intelligencia (MI) által generált videókból, amelyek bombákat ábrázolnak, háborús feliratot tartalmaznak, illetve a politikai ellenfelet minden alap nélkül megalázzák vagy éppen hazudnak róla. Nem mellesleg elvárható lenne, hogy a kormányzó párt ne lenéző, „egybites”, félinformációkat tartalmazó módon kommunikáljon a társadalommal! Adott a feladat! Ha már az NVB nem engedte, akkor nekünk kell szavazni róla 2026 áprilisában! Gaál Lóránt – Nyitókép: Koszi Ferenc – AI illusztráció

A manipuláció művészete – és a művész, akit felfalt a hatalom

Közélet

Film-kritikai esszé társadalmi tükörrel Joachim Lang filmje, Goebbels, a manipuláció művészete nem a múlt rekonstrukciója, hanem a jelen anatómiája. A manipuláció, mint tanulható mesterség – és a tanítvány, aki tökéletesen elsajátította. A történet Goebbels-szel kezdődik, de Rogán Antallal ér véget. Előhang – a tanítvány, aki hitt a képletben Rogán Antal története nem a hatalom csúcsán kezdődik, hanem egy politikai laborban, ahol az amerikai Filkenstein-féle iskola a gyűlölet politikájából tartott kiképzést. A képlet egyszerű volt, mint Goebbelsé: találd meg az ellenséget, nevezd meg, és mondd el elégszer, hogy minden baj forrása ő. Rogán megértette a képletet — és hibátlanul alkalmazta a magyar valóságra. Nem született manipulátor volt, de summa cum laude végzett. Innen indul a történet: a kommunikációs stratégából, aki eleinte még csak „szakember”, lassan az igazság szerkezetének manipulátora lesz. A pont, ahol a szakma átcsúszik a hatalomba — és az emberi arc eltűnik a „mű” mögül. A film sötét fénye – Goebbels, a prototípus Joachim Lang filmje nem egyszerű történelmi dráma. Ez egy boncolás: a manipuláció anatómiai metszete. A rendező nem démonizál, hanem elemez – azt vizsgálja, hogyan változtatja át a hatalom a hívőt szolgává, a szolgát szónokká, a szónokot géppé. Goebbels a filmben intellektuális alkat – érti a tömeget, a képet, a nyelvet, a művészetet, a művészeket, ismeri a vágyaikat, a gyenge pontjaikat, a hitüket. Jelenet a filmből De Hitler fokozatosan desztillálja belőle az embert, és csak a funkció marad: a propaganda agya. És itt kezdődik a párhuzam. A torzulás folyamata – amikor a hatalom belemászik az emberbe Rogán, mint Goebbels, nem született cinikus. A filmben Goebbels is hitt a „nemzet újjászületésében”, az „eszmében”, a „küldetésben”. Rogán pedig a „kommunikációban”, a „stratégiában”, a „hatékonyságban”. Mindketten megtalálták a vezetőjüket: Goebbelsnek Hitler volt az abszolútum, Rogánnak Orbán — a politikai gravitáció középpontja. A folyamat pedig ugyanaz: a személyiség önkéntes beszolgáltatása a hatalom logikájának. A pillanat, amikor a meggyőzés eszköze helyett már maga a meggyőzés válik céllá. A film pontosan ezt a fokozatosságot mutatja. Nincs látványos törés, nincs drámai megtérés. Csak lassú, precíz önátadás. A hűségből engedelmesség lesz, az engedelmességből hit, a hitből végül fásult szorongás és görcsös ragaszkodás. Aztán megszűnik az ember, és marad a funkció. Az elnyelt ember – Goebbels árnyéka és Rogán reflexe Goebbels a film végére már nem gondolkodik, csak visszhangoz. Nem alkot, hanem kiszolgálja a saját konstrukcióját. Rogán esetében ugyanez a folyamat civilizáltabb formában zajlik, de a lényeg azonos: a politikusból rendszerelem, a döntéshozóból mechanizmus lesz. Az emberi reflexek eltűnnek, a politikai kommunikáció önálló életet él. Nép állj fel, és tombolj vihar! Lang filmjében Goebbels szinte eksztatikus állapotban fogadja a Führer utolsó parancsait — mintha már nem is ember, hanem a propaganda avatárja volna. A végső pillanatokban már nem a hűség, hanem a függés tartja mozgásban. Rogán is ilyen lett: az algoritmikus kor Goebbelse, aki már nem hazudik — csak rendszerszinten torzít. A valóság nem ellenfél többé, csak nyersanyag. És a történet, amit épít, már régen nem az országról szól, hanem arról, aki elhitte, hogy a történet nélküle is létezhet. A manipulátor, akit manipuláltak Ez a film valódi tanulsága: a manipulátor sosem ura a saját rendszerének. Goebbels is azt hitte, hogy ő irányítja a narratívát, amíg a Führer ki nem írtotta belőle a szabad akaratot. Rogán is azt hitte, hogy a kommunikáció a politika művészete, de mostanra kiderült, hogy a helyettesítő valósága lett. És mint minden illúzió, ez is visszahat a teremtőjére. A fikció, amely a tömeget formálta, végül felemészti önmagát. Lang filmje megmutatja, hogy a rendszer logikája mindig ugyanaz: aki elég közel kerül a középponthoz, az előbb-utóbb elveszti a saját súlyát. A hatalom közepe nem felemel, hanem kiszív mindent, ami emberi, megrág, és végül pelletként végzed egy guánóhalom tetején. Aki egyszer rááll a pályájára, többé nem tud szabadulni tőle — legfeljebb elég lassan elégni benne. Goebbels a film végén már nem ember, hanem egy mondat, amit újra és újra kimondanak. Rogán sem több ma, mint a rendszer hangja, ami önmagát visszhangozza, erőtlenül, bambán, nevetségesen. Epilógus – amikor a torzítás önarcképpé válik Lang filmje sötét tükör. A kérdés: belenézünk-e. A manipuláció művészete nem múltidézés – hanem kortárs önarckép. A különbség már nem a diktatúra és a demokrácia között húzódik, hanem a valóság és annak kommunikált mása között. Goebbels a Führer árnyékában vált puszta eszközzé. Rogán a Filkenstein–Orbán kettős fénytörésében járta be ugyanezt az utat. A technológia változott, a logika nem: a hatalomhoz idomuló ember mindig elhiszi, hogy még dönthet. De a döntése már régen megszületett helyette. És ha eljön az utolsó jelenet, már csak a narráció marad: „A hatalom megteremti a manipulátort, de a manipulátor mindig a hatalom utolsó áldozata.” Koszi Ferenc – Nyitókép: Koszi Ferenc – AI illusztráció

Je suis Pilisborosjenő

Közélet

Önkormányzatok a kormány szorításában szóló cikkünkben rámutattunk arra is, hogy hogyan sikerült a Fidesz-KDNP-s kormánynak visszaállítania az MSZMP-s időket idéző, az önkormányzatiságot is semmibe vevő pártállami rendszert, illetve annak módszereit. A szerkesztő-riporterből, a Fidesz-KDNP országgyűlési képviselőjévé avanzsált Menczer Tamás, Pilisborosjenő polgármesterének címzett „fenyegetésével” nem éppen a cikkünkben írtakat igyekezett cáfolni. Történt ugyanis, hogy a nemzeti ünnepre tekintettel, az október 22-ei megemlékezésre tervezett beszédét Menczer nem tudta elmondani, mivel a polgármester – megosztottság növelő hatása miatt – lemondta azt. Menczer válaszul videó üzenetekben a polgármester tudtára adta, hogy: „a borosjenőiek azt fogják látni, hogy mindenhol fejlesztések vannak, érted, az összes településen, csak nálatok nem, mert te nem végezted el időben a munkádat.” Menczer pártitkár szerepben Menczer a már említett videóüzeneteiben értetlenségét fejezte ki. Nemrég a polgármester nála egy egymilliárdos szennyvízberuházásért és egy 10 milliós járdafelújításért könyörgött. Jelezte Menczer azt is, hogy egy kétmilliárdos fejlesztésből azért maradt ki a település, mert nem tudott a polgármester időben adatot szolgáltatni, illetve a település azért esik el egy csomó pénztől, mert nem jó a polgármestere. Menczer Tamás fenyeget – YouTube videó screenshot Felháborodásának adott hangot továbbá, hogy őt, mint választott parlamenti képviselőt kitiltották a rendezvényről, illetve megtiltották neki, hogy beszéljen. Menczer kommunikációját elnézve, nehéz nem azt hinni, hogy azt gondolja saját magáról, hogy a választókerületben márpedig Ő a párttitkár, és az lesz, amit Ő akar, és nélküle – vagy a párt és maga Orbán Viktor? – semmi sem történhet egy helyi közösségben. „A tanú” című film juthat eszébe sok embernek, amikor is Bástya elvtárs igencsak túlértékeli a szerepét, mivel felháborodottan mondja azt, hogy: „Mi ez? Bástya elvtársat már meg se akarják gyilkolni? Én már szart érek?”. Menczer megnyilvánulása lefordítva Bástya elvtárséra: Mi ez? Menczer elvtársat már meg se hívják? Hogy gondolják, hogy nélkülem lesz járda? Menczer túlértékeli saját szerepét, No. 1. A DMRV Duna Menti Regionális Vízmű Zrt. üzemeltetésében áll a pilisborosjenői víz és csatornaszolgáltatás is. A DMRV Duna Menti Regionális Vízmű Zrt-nek a tulajdonosa a Nemzeti Vízművek Zrt. 91,0105%-ban, az Önkormányzatok 0,1164%-ban, a DMRV Zrt. munkavállalói 0,9051%-ban és a DMRV Zrt. – saját részvény – 7,968%-ban. Látható tehát, hogy az önkormányzatok ki lettek szorítva az ivóvíz és a szennyvíz ellátásának az irányításából. Mivel állami, vagy legalábbis többségi tulajdonban van a víziközmű rendszer és az adott szolgáltató is, így egyértelmű, hogy állami feladatról beszélünk. Ebből következik, hogy a szolgáltatást végző állami cégnek kellene végre elvégeznie a beruházásokat, illetve a felújításokat, és nem pedig az önkormányzatnak! Tehát nem a polgármesternek kellene bármiért is könyörögnie. Az állami szolgáltatónak szakmai alapon kellene észlelnie azt, hogy a rendszer igényel-e beruházást, vagy felújítást, vagy sem. Nyilván forráshiány miatt nem tudja elvégezni az összes szükségessé váló beruházást és a felújítást. Summa summarum, az állami tulajdonba került szolgáltató az, akinek szakmai alapon kellene a döntést meghoznia, nem pedig egy országgyűlési képviselőnek. Örgedő vízcsap – Fotó: Pixabay Menczer túlértékeli saját szerepét, No. 2. Ha már a 10 milliós járdafelújítás és a kétmilliárdos fejlesztés, ami utóbbiból kimaradt a település! Önkormányzatok a kormány szorításában cikkben portálunk – ÍgyÉlünk – hosszan részletezte, hogy milyen sarcokat vet ki a kormányzat az önkormányzatokra és azt milyen pártállami időkre emlékeztető módszerrel teszi. Szolidaritási hozzájárulás címén Pilisborosjenőtől 5 832 118-Ft-t, iparűzési adó többlet elvonás címén pedig 14 844 390-Ft-t vesz el a kormányzat. A pályázatokkal kapcsolatos menczeri vagdalkozás kapcsán azért meg kell említeni, hogy a pályázatokat nem az országgyűlési képviselő írja ki, hanem pl. egy minisztérium. A benyújtott pályázatokat szintén nem az országgyűlési képviselőnek kell/kellene elbírálnia! Ha pedig mégis így van, akkor valóban komoly probléma van a magyar jogállamisággal. Ezt megfejelni úgy, hogy egy közösséget megfenyegetni azzal, hogy mindenki rajtatok kívül fejlődni fog, ti viszont nem, az mindent elmond a Fidesz-KDNP rezsim működéséről. Vajon mi lesz a járda sorsa? – Fotó: Paul Harrison / Pixabay Persze egy jóhiszemű emberben ilyenkor felmerül a kérdés, hogy nem minősül-e büntetőjogi tényállásnak – hivatali visszaélés -, ha olyan hivatalos személy, akinek egyébként semmi köze a pályázatok kiírásához, illetve elbírálásához mégis beleszól a pályázatok eredményébe? Mivel a jogállamiság hiánya és a kormányzati korrupció miatt az Eu források nem jönnek az országba, látható, hogy egy-egy településnek problémát okoz az, hogy járdát, óvodát vagy éppen a kultúrházát felújítsa. Ehhez jön még a kormányzati „fojtogatás” és a párttitkárként viselkedő Fideszes megmondóemberek, jelen esetben Menczer Tamás. Lehet, hogy Menczernek a jogállamiság helyreállításán és az önkormányzati forráselvonás megállításán kellene dolgoznia és akkor lehet, hogy az Eu források megnyílnának, így nem attól függ egy település pl. járda felújítása, hogy az országgyűlési képviselő mond-e beszédet egy nemzeti ünnepen vagy sem. Menczer túlértékeli saját szerepét, No. 3. Menczer azt állította, hogy kitiltották a rendezvényről, illetve, hogy megtiltották neki, hogy beszéljen. A probléma ott van ezzel a kijelentéssel, hogy egy nyilvános eseményről nehéz lenne nem csak egy országgyűlési képviselőt, hanem bárkit is kitiltani. A másik az, hogy egy önkormányzati rendezvényről volt szó, így engedtessék már meg az, hogy az önkormányzat eldöntse, hogy ki az, akit felkér, vagy ki az, akinek szót ad egy-egy ünnepi felszólalásra. Összefoglalva Mindemellett 2025. október 22-én a Magyar Közlönyben megjelent a politikai erőszak terjedése elleni fellépésről szóló országgyűlési határozat. Részletekbe nem belemenve, de meg kell említeni azt, hogy a határozat 2. a) pontja szerint „Kifejezzük elkötelezettségünket a békés közélet és a higgadt politikai párbeszéd fenntartása mellett. Hiszünk az érvek erejében és a kölcsönös megbecsülésen alapuló vitában. Tiszteletben tartjuk Magyarország demokratikus rendjét és alkotmányos hagyományait”. Látszik, hogy Menczernek nem szóltak, vagy szóltak, de Ő úgy gondolta, hogy a megnyilvánulása ezzel összhangban van! Tehát nem a Pilisborosjenő polgármestere által tett, menczeri beszéd lemondása az érdekes, hanem az, hogy egy országgyűlési képviselő vindikálja magának a jogot ahhoz, hogy kimondja az igent vagy a nemet egy pályázat kapcsán, függetlenül attól, hogy az jó színvonalú-e, indokolt-e a településen történő megvalósítása vagy sem. A másik az, hogy Menczer úgy értelmezi az országgyűlési képviselői szerepét – persze nem kicsit túlértékelve – , hogy simán laza csukló mozdulattal egy egész közösséget megfenyegethet. Ezt – legalábbis szerinte – a rezsim által biztosított hatalmánál fogva megteheti. Ezek után azért nagy rá az esély, hogy a pilisborosjenői lakosok nem feltétlen fogják szívesen látni településükön Bástya, akarom mondani Menczer elvtársat. dr. Gaál Lóránt – Nyitókép: YouTube képernyőkép

Önkormányzatok a kormány szorításában 

Közélet

Az önkormányzatoktól minden évben beszed a FIDESZ-KDNP-s kormány egy úgynevezett szolidaritási hozzájárulást, ami a település iparűzési adó erőképességének a függvénye szerinti összeg. A szolidaritási hozzájárulás összegének a meghatározására vonatkozó számítási módszert a kormány a központi költségvetésről szóló törvényben rögzítette. Ennek eredményeként 360 milliárd forintot vesz ki Orbán az önkormányzatok zsebéből, amit egyébként az ott élők azért „dobnak” össze, hogy a településük fejlődni tudjon. Ez mellett Orbán tovább „nyírja” az önkormányzatokat, mivel a Versenyképes Járások Programnak álcázott pénzbehajtás is kezdetét vette 2025. évben. Hova kerül a szolidaritási hozzájárulás? Nem tudjuk! Nagy Márton által vezetett Nemzetgazdasági Minisztérium 2025 évre vonatkozóan 854 települést kötelezett szolidaritási hozzájárulás megfizetésére. A kormányzat – a költségvetési törvény szerint – 360 milliárd forintot tervezett beszedni. Természetesen az önkormányzati szférában – korábban még a Fideszes önkormányzatoknál is – komoly kritikával illeték a szolidaritási hozzájárulás mértékét. A kormányzat azzal érvel, hogy a gazdagabb önkormányzatoknak segítenie kell a szegényebb önkormányzatokat! Viszont ami tény az az, hogy nehéz megmondani, hogy a beszedett szolidaritási hozzájárulást mire költi a kormányzat, mivel nincs egy tételes lista arra nézve, hogy a „szegényebb” önkormányzatok közül ki és mennyi támogatást kapott ebből a befolyt pénzből. Persze, pikírt módon megjegyezhetnénk, hogy az elmúlt 15 évben rengeteg EU-s forrás érkezett a kormánypártok által gyűlölt Európai Uniótól („átkozott Brüsszel”?), akkor, hogyan lehet szegény település Magyarországon? Lehet, hogy fa nélküli lombkoronasétány helyett értelmesebb dolgokra kellett volna elkölteni az EU forrásokat? Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter – Fotó: Facebook Versenyképes Járások Program, de miből van a forrás? Az EU források elapadtak. Tehát megszűnt az, hogy a párttitkárként viselkedő Fideszes országgyűlési képviselő az EU által teletömött bukszával járkálva vindikálja magának a jogot, hogy melyik település kap plusz forrást, és melyik az, amelyik nem. A Fidesz nyilván érzi, hogy a választások előtt a Fideszes tábor legnagyobb részét alkotó kis települések számára valamit juttatni kell. Ahhoz viszont, hogy az EU odaadja a befagyasztott forrást a jogállamot kellene helyre állítani, viszont ez a NER-nek nem kedvezne. Tehát inkább azt választották, hogy a többi, még a víz felszínén lévő önkormányzatoktól veszik el a pénzt. A Versenyképes Járások Program tehát nem más, mint a kormány pénzbehajtása az önkormányzatok kárára. Arra azonban alkalmas lesz, hogy az abból elkészült fejlesztéseket a helyi Fideszes országgyűlési képviselő saját eredményeként tüntesse fel. A kormányzat az önkormányzatoktól a szolidaritási hozzájáruláson felül a 2024. évi iparűzési adóhoz képest 2025. évben befolyt többletet szintén einstandolja. Azt, hogy egyes önkormányzatoktól mennyit vesznek el, azt Nagy Márton miniszter rendeletben állapította meg (13/2025. (V. 14.) NGM rendelet). Ami még nagyobb baj, az az, hogy a 2024-es évhez képest a 2025. évben keletkezett iparűzési adó többletet csak 2026-ban lehet megmondani pontosan, tehát most csak – Nagy Márton minisztertől nem szokatlan módon – „dobálózás” van a számokkal. A másik, ami egyelőre megoldatlan, hogy mi történik akkor, ha és amennyiben a virtuális számokkal történő dobálózás miatt valamely önkormányzatnak az előzetesen elvont iparűzési adó többlete mégsem realizálódik? Az az kevesebb iparűzési adó bevétele lesz, mint tavaly volt, de többet számítottak ki neki és ezt a számított többletet elvonták? Erre vonatkozóan sem látott eddig épkézláb megoldási javaslat napvilágot! Tehát a lényeg az az, hogy az önkormányzatoktól a kormány elveszi a forrást, majd azt megpályáztatva visszaadja, úgy, hogy járásonként jut 250 millió, illetve megyeszékhely járásonként 500 millió forint (mindösszesen 65 milliárd forint). Viszont, ahogy kinéz a helyzet igencsak, mondhatni, hogy szokás szerint elszámolták magukat, mivel 115-120 milliárd forintot terveztek beszedni 2025 évre vonatkozóan, viszont az első körben csak 26,6 milliárd forintot tudott Nagy Márton miniszter a rendelete által megfizettetni az önkormányzatokkal. A kormány válasza erre az volt, hogy majd a hiányzó összeget kipótolja. Megjegyzést érdemel, hogy a forrás felhasználása rendkívül kötött. Ez azt jelenti, hogy az egyes önkormányzatok nem költhetnek belőle óvoda vagy bölcsőde felújításra, járdaépítésre, mivel azt egyedi fejlesztésnek tekintik. Versenyképes Járások Programmal visszatért az MSZMP-s tanácsrendszer! A járásokhoz tartozó települések száma egyébként igen jelentős eltérést mutat (valahol 8, valahol 80). Tulajdonképpen a járások, mint közigazgatási egységek a kommunista időkben, egy darabig a magyar közigazgatás részei voltak, azonban azokat az 1980-as években az MSZMP megszüntette. Napjainkra a központosítás eljutott arra a szintre, ami tulajdonképpen az MSZMP-s időket idézi. Ahogy látható lesz, nem nehéz megállapítani, hogy a Versenyképes Járások Program gyakorlatilag leképezi a régi tanácsrendszert. Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter – Fotó: Wikipédia Navracsics Tibor által vezetett Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium rendeletet alkotott a Versenyképes Járások Program kapcsán (2/2025. (II. 28.) KTM rendelet). A rendelet bevezető része számos jól hangzó „szlogennel” van teletűzdelve, mint például fejlesszük az elmaradott területeket, közszolgáltatásokhoz hozzáférés legyen mindenhol, az alapinfrastruktúra és elérhetőség fejlesztésre kerüljön, a térségi közszolgáltatások fejlesztése, térségi gazdaságfejlesztés, stb. Ezt olvasva az embernek az az érzése támad, mintha nem a Fidesz-Kdnp uralná az országot 2/3-al 15 éve, hanem egy új kormány érzékelve a problémákat igyekezne végre valamit tenni az országért. A Járási Fejlesztési Fórumot a vármegyei közgyűlés elnöke, és a polgármesterek alkotják, azzal, hogy a közös önkormányzati hivatal esetén csak a székhely szerinti település polgármestere lehet tagja a Fórumnak. Ezen utóbbi eset alól kivétel, ha 2025. évben szolidaritási hozzájárulást fizet a település, mert akkor ezen település polgármestere is tagja a Fórumnak. Fő szabály szerint a Fórum elnöke a vármegyei közgyűlés elnöke. Ahogy látható a legérdekesebb (legvisszataszítóbb?) az, hogy nem minden, a járásban lévő település polgármestere lehet tagja a Fórumnak, így szavazati joga sincs. Őket egyébként a közös hivatal székhelye szerinti település polgármestere képviseli. Ha a települések között jó a kapcsolat, akkor nincs probléma, de ha nem felhőtlen a viszony, akkor aggályos a helyzet. A Fórum tanácskozási joggal részt vevők névsora jelzi legjobban a központosítást. A Fórum ülésén tanácskozási joggal vehet részt a szavazati joggal nem rendelkező polgármester az országgyűlési képviselő, a kormányhivatalt vezető főispán, a kiemelt térségi fejlesztési tanácsnak az elnöke, a miniszter képviselője, és a járás területén működő területi kereskedelmi és iparkamara képviselője. Ugyancsak tanácskozási joga van a főispánnak, meg az országgyűlési képviselőnek is, de egyértelmű, hogy ennek az egésznek így egyből politikai íze van, főleg annak tudatában, hogy a fejlesztési javaslat jóváhagyásának a folyamata egy, nem éppen a szabad önkormányzati döntéseket rögzíti. A folyamat leegyszerűsítve úgy néz ki, hogy a Fórumban döntenek a fejlesztési igényekről, melyet megküldenek a főispánnak. A főispán kikéri a vármegyei közgyűlés elnöke véleményét, amelynek megérkezése után a miniszter elé kerül a javaslat. A miniszter pedig vagy aláírja vagy nem. Ahogy látható a Fidesz közvetlen kontrollt gyakorol, pontosan úgy, mint az MSZMP a tanácsrendszeri időkben. A Fidesz megbízható káderei folyamatos befolyást gyakorolnak, döntési helyzetben vannak úgy, hogy tulajdonképpen a „pályázható forráshoz” semmi közük sincs, mivel azt az önkormányzatoktól vették el. Ami még ez mellett a legaggasztóbb, az az, hogy állami feladatellátás (pl.: traffibox telepítés, általános iskolának oktatási eszköz beszerzése) is finanszírozásra kerül ebből az összegből! Arról is lehetett hallani, hogy – erős politikai nyomást követően – az önkormányzatok által az államnak ingyenesen átadott víziközmű rendszer felújítására is biztosíthatnak forrást az einstandolt pénzből. Hogyan áll most a helyzet? 2025. szeptember 10-én a kormany.hu/hirek oldalán megjelent, hogy Navracsics szerint a „…Versenyképes járások program első éve sikeres volt, egyrészt azért, mert a települések többsége olyan fejlesztési forráshoz jutott, amelyet egyébként nem vagy nem ilyen összegben tudott volna megszerezni”. Gyakorlatilag ez a kijelentés ott hibázik, hogy információink szerint, még sok önkormányzat, azon kívül, hogy kaptak egy oklevelet, hogy nyertek a pályázaton, viszont se támogatói okirat nem került aláírásra, se pedig pénzt ezidáig nem utaltak nekik! Persze felmerül a kérdés, hogy mi az oka annak, hogy van olyan járás, amely már fejlesztéssel büszkélkedhet, és van olyan, amely még vár a „jussára”? Nyilván ennek egyik oka lehet az, hogy nem sikerült behajtani az önkormányzatokon a betervezett összeget. Az államkassza szegény, mint a templom egere így nem megvalósítható gyors ütemben az amit Navracsics beígért, azaz, hogy a kormány kipótolja a hiányzó összeget, annak érdekében, hogy a 65 milliárd rendelkezésre álljon. A másik ok lehet az is, hogy egyes politikusok, így a választások előtt az önös érdekeiket szem előtt tartva beleszóltak, hogy ki az, aki azonnal és ki az, aki később a kormányzati kiegészítést követően fog a forráshoz jutni. Összefoglalva Orbán 2024 szeptemberében kijelentette, hogy a magyar gazdaság köszöni jól van. Ha ez így lenne, akkor érthetetlen, hogy miért van szükség az önkormányzatoktól az elvonásra. A Versenyképes Járások Programba tulajdonképpen az önkormányzatok fizetnek be, de nem fejleszthetnek azt, amit akarnak, hanem csak azt, amit engednek nekik, ráadásul úgy, hogy olyan fejlesztésekről is született kényszerű döntés, amelyek egyébként az állam kötelezettségi körébe tartozna (pl.: traffibox). Továbbá kérdés, hogy mit keresnek az önkormányzati döntéshozatalban a főispánok, és miért szólhatnak abba bele az országgyűlési képviselők? Válasz egyszerű: Tanácsrendszer! Azért az kijelenthető, hogy EU-s források nélkül az önkormányzatok az orbáni repülőrajtnak biztos, hogy nem részesei, ellenben stabilan haladnak a lejtőn lefelé! Gaál Lóránt – Nyitókép: Melczer Zsolt – AI grafika

Müezzin a Keletin: bevándorlásellenes videó, pro és kontra kommentcunami

Közélet

Hétfő este migrációellenes kampányvideót vetítettek a budapesti Keleti pályaudvar homlokzatára. A fényfestésen a 2015-ös menekültválság képei, EP-ülés részletek és mecsettornyok képei jelentek meg, a hangalámondás pedig arról beszélt, hogy „most még biztonságban élünk”, de „egy rossz választás” után Magyarországból „bevándorlóország” lehet. A helyszínen egy kisteherautóról ment a vetítés; a városháza szerint a szervezők nem kértek engedélyt közterület-használatra. A videó a rosszvalasztas.hu kampányoldalhoz kötődik, amelyet a Jogállam és Igazság Nonprofit Kft. üzemeltet – a cég az Alapjogokért Központhoz köthető, igazgatója Szánthó Miklós. Az oldalon a főüzenet így szól: „Most még biztonságban élünk – de egy rossz választás, és bevándorlóország leszünk!” A Keleti az elmúlt hetekben felújítás miatt volt zárva, mostanra indult újra a forgalom – a „díszkivilágított” homlokzat így rögtön kampányfelület is lett. Ki és mit mond? A fényfestésről több kormánypárti médium és az Alapjogokért Központ is közzétett felvételeket a közösségi médiában. A kampányoldal saját narratívája szerint „egy rossz választás… és bevándorlóország leszünk”. Kritikus oldalról a sajtó kiemelte: a városháza nem adott engedélyt ilyen vetítésre a műemléki homlokzatra; a felvételek alapján a „müezzin-hang” és a mecsettorony-grafika erős érzelmi hatásra célzott, miközben a vetítés nyílt pártpolitikai kampányüzenetet hordozott. Facebook-vélemények – pro és kontra Pro válogatás: * „Most még harangszó – de csak egy rossz választás, és brüsszeli hangokra ébredhetünk…” – Alapjogokért Központ (nyilvános FB-videó). * „Csak egy rossz választás, és bevándorlóország leszünk.” – a kampányt összefogó honlap üzenete, amelyet a szervezők több FB-posztban is visszhangoztak. Kontra vagy kritikus motívumok a nyilvános FB-beszélgetésekben és megosztásoknál: * „Ez közpénzből fizetett politikai propaganda, műemlék-homlokzaton.” – több megosztás alatt visszatérő érv, gyakran az engedély hiányát emlegetve. * „A mecset és a müezzin démonizálása vallási közösséget bélyegez meg.” – ellenvélemények a vizuális/akusztikai eszközök miatt (a médiabeszámolókban is kiemelt motívum). Fotó: Szánthó Miklós Facebook Miért pont most? A vetítés üzenete illeszkedik a kormánypárti kommunikáció aktuális kampányába: a „rossz választás” toposza és a „migrációs paktum” elleni retorika az Alapjogokért Központ, kormánypárti politikusok és médiumok posztjaiban is fut. Jog és ízlés határán Közterület-használati engedély nélkül, műemléken kampányüzenetet vetíteni nem csupán ízlésbeli vitát szülhet – eljárási kérdés is. A főváros szerint nem kértek engedélyt; a rendőrségnek és a MÁV-nak is feltették a sajtóorgánumok a kérdéseket: ki fizette-engedélyezte a projektet. Mi marad a nézőben? A fényfestés egyszerre használ nosztalgikus (harangszó) és fenyegető (mecset, müezzin, zavargásképek) motívumokat – ez a klasszikus negatív kampány logikája: erős érzelmi inger, egyszerű cselekvési javaslat. A közösségi médiás reakciók pedig jól mutatják: működik, mert beszélünk róla – csak épp nem ugyanazt látjuk benne. SzóMia – Nyitókép: YouTube ScreenShot

Most épp Majkába állt bele az ország legismertebb dugókihúzója: Hoppál Péter

Közélet

Szeptember elsején tartja Pécs a város születésnapját, a jeles alkalomból pedig Majka adott volna ingyenes nagykoncertet a főtéren. A repper azonban megbetegedett, ezért csak pénteken lesz a buli. Hoppál Péter viszont azonnal támadásba lendült. Teljesen rácsavarodott Majkára a pécsi Fidesz vezérkara, élükön Hoppál Péterrel. A pécsi országgyűlési képviselő és türk összekötő most éppen azzal hergeli a követőit, hogy mire költenék el azt a 15 millió forintot, amibe – állítása szerint – Majka fellépése kerül a pécsieknek. Hoppál Péter, Baranya 02. egyéni országgyűlési képviselője – Fotó: MTI / Mónus Márton Pécs – sőt az ország – legismertebb dugókihúzója, Hoppál Péter arról nem írt viszont, hogy az Orbán-kormány idén 6 milliárd forinttal sarcolta meg Pécset „szolidaritás” álnév alatt, amely emiatt tulajdonképpen a csőd szélére került, és működési hitelt is fel kellett vennie az önkormányzatnak, hogy egyáltalán a béreket ki bírják fizetni. Amint azt korábban megírtuk, a Fidesz és propagandája azután esett neki Majkának, hogy a repper egyik koncertjén, amolyan show-elemként, lelőtték Bindzsisztán velejéig korrupt és romlott miniszterelnökét. Ki tudja miért, de a jobboldal azonnal Orbán Viktorra ismert a karakterben, és dühös támadásba is lendültek. Pécsen már közel egy éve eldöntötték, hogy Majkát hívják meg a Pécsi Napokra, így a zenész fellépésének semmi köze nincs a politikai purparléhoz, ami körülötte kialakult. Tisza Ernő – Nyitókép: MTI Fotó – Hoppál Péter

A pécsi Fidesz Nagy Megúszósa most is megúszhatja a megmérettetést

Közélet

Országszerte több jelöltcsere is várható a Fidesz soraiban, de Baranya négy választókerületéből háromban lényegében biztosra mondható, hogy a jelenleg is parlamentben ülő politikusokat indítják a kormánypártok – írta meg a Telex. A délnyugati választókerületben Nagy Csaba (Fidesz), a délkeletiben Hargitai János (KDNP) és a pécsi központú 2-es választókerületben Hoppál Péter (Fidesz) indulása nem kérdés. A másik pécsi, azaz Baranya 1-es választókerületben viszont hónapok óta találgatják, hogy ki indulhat. Ami nem is csoda, ez az egyik olyan vidéki választókerület, amit a legutóbbi két választáson is sikerült az ellenzéknek behúzni. A baranyai 1-es megnyeréséhez még ellenzéki összefogás sem kellett: 2018-ban Csizi Péter, míg 2022-ben Kővári János vérzett el Mellár Tamással szemben. Kővári János azóta két másik választáson is kikapott, így szinte borítékolható, hogy nem indítják újra a magát civilnek tartó, de mégiscsak kormánypárti politikust. A fideszes szokásjog szerint a választókerületi elnökök indulnak a parlamenti választásokon, de Pécs ebből a szempontból már korábban is az egyik kivétel volt. A jelenlegi elnök a Telex információi szerint az előző és a következő választáson sem különösebben ambicionálta az indulást, mert a város ex-alpolgármestere, Őri László a baranyai vármegyei közgyűlés élén megtalálta a testhezálló pozíciót. Az elmúlt hónapokban több név is felmerült, hogy helyette kit indíthatna a Fidesz, de a nyáron egyre több jel mutatott arra, hogy Cziráki Attila lehet a befutó. Orbán Viktor és Őri László, Baranya Vármegye Közgyűlésének elnöke – Fotó: Őri László Facebook A Pécsi Tudományegyetem szívgyógyászati klinikáját vezető professzort nem csak forrásaink említették. Júliusban egy magánszemély lefoglalta a czirakiattila.hu domaint, a múlt héten pedig az LMP egykori helyi pártlapja pont Czirákival indított új rovatot Szívügyünk Pécs címmel. Azt nem jelezték, hogy a cikksorozathoz felkért szaktekintély fideszes, helyi önkormányzati képviselő is, aki 2024-ben jutott be a képviselőtestületbe. A Pécsi Tdományegyetem Szívgyógyászati Klinikája – Fotó: univpecs.com Cziráki a lapnak azt írta, hogy jelenleg minden energiáját a betegek gyógyítása és önkormányzati képviselői munkája köti le, a jelöléssel pedig egyáltalán nem foglalkozik. A bejegyzett domainről nincs tudomásom. Nem én jegyeztem be és senki mást sem kértem, vagy utasítottam erre! Pillanatnyilag ugyanannyit tudok erről, mint Ön – írta a Telexnek. Őri László megerősítette azt az értesülést, hogy Cziráki Attila is a lehetséges jelöltek között van. „Teljesen természetes, hogy nevek keringenek, ez egy ilyen időszak. Cziráki Attila neve is felmerült, több jó jelöltünk is van, magamat is ebbe a körbe sorolom” – mondta. Ő mindig vállalja a munkát, amit a közössége kijelöl számára, kerülte meg a választ arra a kérdésre, hogy nem szándékozik indulni a parlamenti választáson. Cziráki Attila professzor – Fotó: Löffler Péter Őri Lászlót Pécsen a legmegúszósabb fidesz politikusnak tartják, mert úgy ücsöröghet különféle politikai pozíciókban, és vehet fel komoly fizetést, hogy egy évtizede nem kellett hús-vér emberek szavazataiért megküzdenie, ugyanis a választásokon rendre nem indul el. Tisza Ernő – Nyitókép: Őri László – Facebook