2024. június 7-én jelentette be Magyar Péter, hogy a Tisza Párt elindítja a rendszerváltó kártyák programját. A kezdeményezés, amelynek keretei között 50.000 önkéntes rendszerváltó támogatását kérik, hogy elősegítsék a párt munkáját, immáron több mint fél éve folyamatosan fut. Milyen hatással voltak eddig a rendszerváltó kártyák a Tisza történetére, és milyen jelentőséggel bírhatnak majd a továbbiakban?
Az átláthatóság ígérete
A parlamenti pártok működésének finanszírozása évtizedek óta állami támogatással, önkéntes felajánlásokkal és tagdíj fizetésével történik hazánkban. Ezen rendszer elve jelentős hátrányt jelent azoknak a politikai erőknek, melyek nem rendelkeznek képviselői helyekkel az országgyűlésben, azonban a tényleges nehézséget elsősorban nem az állami támogatás megléte vagy hiánya okozza, hanem az önkéntes felajánlások átláthatatlansága. Sokszor egy adott párt kampánya külső – nem hivatalosan politikai – szereplők számára van kiszervezve, melyek nem kötelesek a nyilvánosság előtt elszámolni pénzügyi forrásaikkal. Erre talán legkézenfekvőbb példa a Megafon Fidesz mellett folytatott kampánytevékenysége, amely névtelen adományokból, felajánlásokból működik. A rendszerváltó kártyák ígérete, hogy a Tisza Párt támogatását fokozottan átlátható módon rendezzék. A névre szóló kártyák ezt a funkciót töltik be többek között, ezzel kvázi példát mutatva a politika egyéb szereplőinek transzparencia téren.
Identitásképző funkció
A támogatások rendszeres havi felajánlások formájában történnek, amelynek mértékét egy többsávos rendszer keretei határozzák meg. Az alapcsomag 3000 forintos havi összeget takar, a többi előfizetési típus mértéke pedig sávonként pár ezer forinttal növekszik. Minden csomaghoz egy mondatot rendeltek a készítők, mely a támogatás tényleges hatását példákkal mutatja be. 3000 forintnál olvasható, hogy az összeg nagyjából 10 darab fáklya árának felel meg, melyeket szét lehet osztani a következő utcai megmozdulásokon. 5000 forint például 8 liter üzemanyag megvásárlására elegendő, hogy a párt eseményeit a távolabbi településekre is eljuttathassák. Ezek a konkrét gyakorlati példák identitásképző erővel bírhatnak, a támogatók maguk is érezhetik, hogy szinte személyesen vesznek részt a rendszerváltás folyamatában. A felajánlások mértéke mellett az is meghatározó, hogy az előfizető mennyi ideje rendelkezik rendszerváltó kártyával. A támogatás ideje újabb és újabb kedvezmények és elismerések ígéretével bír, ezzel erősítve a részvétel tényleges érzetét.
Elszámolás és kritikus hangok
2024 december 2-án a Tisza Párt közzétette harmadik negyedéves pénzügyi beszámolóját, mely szerint a párt április 10. és szeptember 30. között több, mint 315 millió forintos támogatást tudhatott magáénak a rendszerváltó kártyák által befolyt összegből. Ha figyelembe vesszük a rendezvénytechnikai és egyéb szolgáltatások költségét, akkor kiderül, hogy ez az összeg jelentős segítséget nyújtott a Tisza nyári tevékenysége szempontjából és bevételének messze legnagyobb szeletét képezte. Az átláthatóság elve tulajdonképpen a beszámoló által beteljesült, de a kritikus hangok nem maradtak el. A metropol.hu arra hívta fel a figyelmet, hogy augusztus közepén nagyjából 250 fő vonta vissza rendszerváltó tagságát. Ha figyelembe vesszük, hogy 2025 elejére a rendszerváltó kártyákra előfizetők száma megugrotta a 24.000 főt, akkor látható, hogy valójában csekély a visszamondások száma. Ezek az esetek emellett bizonyos szempontból tovább növelik a program legitimitását, hiszen bizonyítékul szolgálnak arra, hogy a rendszer teljes mértékben önkéntes alapon működik, a felajánlások összege pedig tetszőleges, kizárólag az előfizetőn múlik.
Tanulságok fél év távlatából
Habár a rendszerváltók száma nem érte el 2025 elejére az 50.000 fős célkitűzést, a program mégis sikeresnek bizonyul a pártfinanszírozás szempontjából. A pénzügyi beszámolókból is látszik a Tisza működtetésének költséges mivolta, és hogy erre milyen hatással van a rendszerváltó kártyákból befolyt összeg. Továbbá, a 2026-os választásokra készülve a változást akarók pontosan tisztában vannak vele, hogy a kormánypárt kampánya és az állami kampányok között jelentős átfedés van, így közvetett módon a Fidesz fel tudja használni saját kommunikációs céljaira az adófizetők pénzének egy részét. Mindez formálisan nem igazolt, azonban az elmúlt évek kampánytapasztalatai arra mutatnak, hogy a valóságban nem különül el élesen a kormányzati kommunikáció a Fidesz érdekeitől. A politikai küzdőtér ezen kiegyenlítetlen mivolta miatt a Tisza feltehetően 2026-ban is a rendszerváltó tagok támogatására számíthat primer anyagi forrásként. Az 50.000 fős cél elérése egyelőre kissé távolinak tűnhet Magyar Péterék számára, azonban a program kitartó tematizálása nagyban előmozdíthatja a támogatók számának növekedését.
Szabó Ármin
ÍgyÉlünk.hu © 2025